Logopedie
Logopedie is een paramedisch beroep waarbij problemen met communicatie centraal staan. De therapeut staat in voor de preventie, het onderzoek en de behandeling van stoornissen op het vlak van taal, spraak, stem en gehoor. Vanwege de mogelijke samenhang tussen een logopedische stoornis en een ander (para-)medisch probleem werken logopedisten vaak samen met andere deskundigen (psycholoog, ergotherapeut, kinesist, arts, tandheelkundige,…).
Leerstoornissen
Leerstoornissen komen voor bij 5 à 10 % van de kinderen. Er zijn geen andere aanwijsbare problemen met intelligentie, gedrag, aandacht of tekorten op het gebied van gehoor of zicht die een verklaring geven voor het bestaan van deze problematiek. Met dyslexie bedoelt men hardnekkige tekorten op het vlak van leessnelheid en/of accuraatheid van lezen en/of op het gebied van het leren spellen. Daarnaast is er nog dyscalculie wat verwijst naar hardnekkige problemen met de automatisering van de tel- en rekenvaardigheden.
Taalstoornissen
De normale taalontwikkeling verloopt bij het kind in verschillende stadia. Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. Er is sprake van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) wanneer een kind op taalgebied beduidend achterblijft of de taalontwikkeling een gestoord verloop kent in vergelijking met leeftijdsgenootjes. De taalontwikkelingsstoornis kan specifiek zijn (op zichzelf staand) of niet specifiek. Bij een specifieke TOS is er geen duidelijke oorzaak aanwezig. Bij een niet-specifieke TOS is er wel sprake van een duidelijke oorzaak zoals een verminderd gehoor, een verstandelijke beperking, neuropsychiatrische stoornissen (zoals ADHD of autisme) of onvoldoende taalaanbod. Als deze taalstoornis erg hardnekkig is, spreekt men ook van dysfasie.
Myofunctionele stoornissen
Gewoonten die een negatieve invloed uitoefenen op de ontwikkeling van gebits- en kaakstructuren en waarvoor vaak orthodontische interventie noodzakelijk blijkt, noemen we afwijkende mondgewoonten. Daarnaast kunnen deze gewoonten leiden tot gehoor- en articulatieproblemen. Tot deze schadelijke gewoonten behoren o.a. zuiggewoonten, habitueel mondademen, afwijkende tongplaatsing in rust en afwijkend slikgedrag.
De logopedist richt zich in eerste instantie op het opsporen en aanpakken van mogelijke oorzaken. Daarnaast zal via gedragstherapie geprobeerd worden om de negatieve gewoonten te doen verdwijnen en het gewenste gedrag te laten toenemen. De logopedist zal oefeningen geven die er toe leiden dat het verstoorde evenwicht tussen de verschillende orofaciale spiergroepen hersteld wordt. Daarnaast streven we naar een correcte tongplaatsing in rust en tijdens het slikken. Ook de articulatieproblemen die vaak geassocieerd zijn met schadelijke mondgewoonten, zullen gestructureerd worden aangepakt.
Articulatiestoornissen
Als kind leren we klanken stap voor stap uitspreken en gebruiken in woorden. Daardoor kan een kind niet alle klanken onmiddellijk uitspreken. We spreken pas van een articulatiestoornis als het kind achterop blijft in zijn spraakontwikkeling in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Articulatiestoornissen kunnen zowel bij kinderen als volwassenen voorkomen. Specifieke klanken of klankcombinaties worden verkeerd uitgesproken, vervangen door andere klanken of niet uitgesproken. Binnen de articulatie wordt er een onderscheid gemaakt tussen fonologische articulatiestoornissen en fonetische articulatiestoornissen.
Logopedistes in het team
Logopedistes in het team
Logopedistes in het team
Eenvoudig aanmelden
1. Intakegesprek
2. Voorschrift logopedisch onderzoek
3. Logopedisch onderzoek
4. Adviesgesprek
5. Voorschrift therapie
6. Aanvang therapie
1. Intakegesprek
In een intakegesprek overlopen we enkele vragenlijsten om een ruim beeld te krijgen van de patiënt en zijn problematiek. Er wordt ook een voorschrift meegegeven om te laten invullen door een arts. Op die manier kan er ook een mogelijke terugbetaling worden opgestart, afhankelijk van de ernst van de problemen.
2. Voorschrift logopedisch onderzoek
De arts vult het eerste luik van het logopedisch voorschrift in. Er wordt nadien een afspraak gemaakt voor het logopedisch onderzoek.
3. Logopedisch onderzoek
Het logopedisch onderzoek wordt afgenomen om een goed beeld te krijgen van de vaardigheden van het kind.
Na het onderzoek maakt de logopediste een verslag (bilan) op.
De logopediste vult ook luik 2 van het medisch voorschrift in.
4. Adviesgesprek
We overlopen de resultaten van het onderzoek en geven advies of logopedische therapie al dan niet aangewezen is.
De mogelijkheden in verband met terugbetaling worden doorgenomen en er worden ook alvast enkele afspraken besproken omtrent de therapie.
5. Voorschrift therapie
De arts vult het derde luik van het logopedisch voorschrift in.
Het dossier wordt door de logopediste opgestuurd naar de mutualiteit.
6. Aanvang therapie
Eens we het akkoord van de mutualiteit ontvangen hebben, contacteren we u voor de opstart van de therapie.
Tarieven
PRIJS | TEGEMOETKOMING | |
Intake & adviesgesprek | € 50 | ![]() |
Logopedisch onderzoek (per 30min.) | € 40,54 |
|
Therapie 30 min. (op praktijk) | € 33,40 |
|
Therapie 30 min. (op school) (+ verplaatsingskost € 1) | € 33,40 | |
Therapie 60 min. (op praktijk) | € 67,07 |
|
Evolutiebilan | € 66,80 |
|
Evolutiegesprek | € 20 | ![]() |
Schooloverleg (MDO) (één gesprek inbegrepen) | € 33,40 (30 min.) € 67,07 (60 min.) | ![]() |
Eindverslag | € 20 | ![]() |